Centrum na pomoc
Milion złotych potrzeba do uruchomienia Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Raciborzu. Tworzone jest już od dwóch lat. Nie widać końca robót, bo na razie brakuje pieniędzy.
Centrum to będzie się znajdować w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Ma funkcjonować w oparciu o jeden numer ratunkowy 112. To stąd, po otrzymaniu informacji o zagrożeniu, będą wychodzić dyspozycje do pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej lub innych służb. Centrum będzie koordynować akcje, tak by jak najszybciej zminimalizować zagrożenie. Tu swoją siedzibę będzie również miało Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego, a w razie wystąpienia zagrożenia pracować tu będzie Powiatowy Zespół Reagowania Kryzysowego.Jak na razie na centrum wydano około 200 tys. zł z budżetu powiatu. Potrzeba jeszcze miliona złotych. Starostwo, które nie jest w stanie samodzielnie dokończyć inwestycji, ma nadzieję, że uda się pozyskać fundusze strukturalne z Unii Europejskiej oraz pomoc z Komendy Głównej Straży Pożarnej. Pieniądze są potrzebne na wyposażenie teletechniczne i informatyczne, czyli sprzęt komputerowy, sieć typu Centrex łączącą CPR ze służbami, radiowy system ostrzegania i alarmowania, systemy wspomagania dowodzenia służbami i systemy rejestracji zgłoszeń i podejmowanych działań - informuje Stanisław Nawrocki, Kierownik Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Raciborzu, koordynator prac nad uruchomieniem CPR.
Komenda Główna Straży Pożarnej zapewniła już władze powiatu, że przekaże środki na wykonanie studium wykonalności dla inwestycji. Dokument będzie podstawą do sporządzenia przez powiat wniosku o dofinansowanie zadania ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Starostwo zamierza złożyć stosowny wniosek w lutym przyszłego roku. Jeśli zostanie on pozytywnie rozpatrzony, to Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Raciborzu rozpoczęło by działalność już w drugiej połowie 2005 r.
(w)