Pół doby z maturą
W Gimnazjum nr 3 im. Augustyna Weltzla odbył się IV już Międzynarodowy Maraton Matematyczny „MAR-MAT 2004”. Tradycyjnie startujący w nim gimnazjaliści łamali sobie głowy nad zadaniami przez dwanaście bitych godzin.
W tegorocznej imprezie wzięło udział trzynaście gimnazjów z powiatu raciborskiego i wodzisławskiego oraz szkoły z zagranicy: Zakladni Škola w Opavie - Kylešovicach, Zakladni Škola na Mirowej w Opavie (Czechy), Eichendorffschule w Wetzlar, Werner Heisenberg Gymnasium w Leverkusen (Niemcy), Gesamtschule in Naatali i szkoła w Ekänes Lukio (Finlandia) oraz Instituto Liceale Statale „G. Milli” z Teramo we Włoszech. W sumie 188 uczniów ze wszystkich krajów. W Raciborzu zadania rozwiązywało 36 gimnazjalistów. Poprzez internet, z opisem w językach czeskim, angielskim i niemieckim, zostały one rozesłane do szkół zagranicznych. Cały test zawierał 150 matematycznych łamigłówek.
Przykładowe pytania: ile zapałek potrzeba do wyłożenia jednego metra kwadratowego kwadratami jednostkowymi o boku jednej zapałki? Przyjmij średnią długość zapałki 5 cm; Świeżo zerwany arbuz, zawierający 99 proc. wody, ważył 8 kg. Po pewnym czasie wysechł i zawartość wody spadła do 98 proc. Ile teraz waży arbuz?; Z 9 zapałek ułóż kwadrat i dwa romby; skonstruuj kwadrat mając dany odcinek „d” równy przekątnej tego kwadratu; Lolek waży półtora razy więcej niż Bolek, który waży 3 razy więcej niż Tola. Wszyscy razem ważą 60 kg. Ile waży Lolek?
Aby gimnazjalistom nie „wyparowały mózgi” organizatorzy co jakiś czas przeprowadzali ćwiczenia fizyczne, zachęcali do rozmów towarzyskich, pozwalali kontaktować się przez internet z biorącymi udział w konkursie uczniami szkół zagranicznych. Zainteresowanie młodzieży jest bardzo duże. Uczniowie przychodzą na maraton nawet poza konkursem, pragnąc stanąć w szranki szlachetnej rywalizacji z rówieśnikami - mówi Norbert Mika, dyrektor G 3. Ogłoszenie wyników dla strony polskiej nastąpi jedenastego marca.
Pomysłodawcą jest Izabela Kubita - nauczyciel Gimnazjum Nr 3. Warto wspomnieć, że w końcowej części konkursu jego przebiegowi przyglądał się doradca metodyczny z matematyki z Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego z Opola - Tomasz Szwed.
(mat)