Czy rzeczywiście rachunek ekonomiczny
Kolejna wypowiedź dyrektora MZB w Raciborzu pt. „W sprawie rozliczania ciepła” oraz artykuł pt. „Kto kogo rozliczy” zobowiązują nas do wyjaśnienia wielu kwestii dotyczących rozliczania ciepła, a przedstawionych w sposób tendencyjny i nierzetelny.
„ENERGOSYSTEM Rybnik” od wielu lat świadczy usługi rozliczeniowe ciepła ku zadowoleniu mieszkańców. Usługi te rozliczane są na podstawie umów zawartych w wyniku przetargów przeprowadzonych w trybie Ustawy o Zamówieniach Publicznych. W postępowaniach tych firma nasza przedstawiała najkorzystniejsze oferty, co zostało stwierdzone przy udziale przedstawicieli właścicieli mieszkań i Gminy. Wyboru dokonano z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji. Pomimo tego Pan dyrektor MZB zarzuca nam naruszenie uczciwej konkurencji prowadząc jednocześnie postępowanie konkursowe na wyłonienie podmiotu prowadzenia rozliczeń ciepła, w którym dopuszcza się wielu nieprawidłowości, w tym:- eliminuje opinie właścicieli mieszkań co do zasadności wyboru przedmiotu i celowości zmiany urządzeń,
- pominięcia procedury przetargowej zgodnie z Ustawą o Zamówieniach Publicznych przy wartości zamówienia (wg załączonych ofert) od 650.000,-zł. do 2.200.000,00 zł.,
- manipulowanie postanowieniami specyfikacji w zakresie kryterium wyboru ofert oraz wielkości przedmiotu zamówienia po złożeniu ofert.
Wymagano złożenia oferty cenowej na 6919 szt. podzielników kosztów ogrzewania. Natomiast później zwiększono zakres o ponad 25% tj. do liczby 8652 szt. urządzeń. Rodzi się pytanie: kto miał interes w manipulowaniu iliczbą urządzeń stanowiący podstawowy czynnik określenia zaoferowanej ceny?
Te okoliczności upoważniły nas do złożenia ponownej oferty w zakresie ceny urządzeń, które są najkorzystniejsze, a cena rozliczenia pozostaje niezmieniona i jest najkorzystniejsza od początku postępowania, zarówno w 5 jak i 10-letnim okresie rozliczania. Przestrzegana zasada Ustawy o Zamówieniach Publicznych jednostki budżetowej, jaką pozostaje, MZB jest przedmiotem badania prowadzonego przez Komisję Rewizyjną Rady Miasta Raciborza.
Oświadczamy, że nieprawdą jest, że ENERGOSYSTEM Rybnik nie wyraża gotowości współpracy z MZB w Raciborzu. Firma nasza od początku była otwarta na wszelkie inicjatywy partnera zawartych umów, w tym także prowadzących do ujednolicenia okresów rozliczeniowych. Rozmowy w tej sprawie zainicjowano we wrześniu 2003 roku. W wyniku tych rozmów 17.09.2003 r. złożyliśmy kompleksową propozycję umów i aneksów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom MZB w zakresie rozliczania ciepła jeden raz w roku, na przełomie grudnia i stycznia. Aktualnie prowadzimy odczyty i rozliczenia dla większości budynków. Odcinamy się zdecydowanie od sugestii Pana dyrektora o wybiórczym odczytywaniu mieszkań, gdyż nasze wysiłki obecnie i zawsze zmierzały do przeprowadzenia odczytów w sposób jak najbardziej skuteczny, w celu uwzględnienia w rozliczaniu możliwie wszystkich opomiarowanych mieszkań. W razie nieudostępnienia z przyczyn losowych mieszkań do odczytu w pierwszym terminie, zawsze dokonujemy powtórnych odczytów, o czym każdorazowo zawiadamiamy zamawiającego. Również w omówionym przypadku MZB także powiadomienie otrzymało. Dla pozostałych budynków MZB nie podpisał naszych propozycji umów, bądź wypowiedział ważne umowy, pomimo spełnienia w nich wymogów ujednolicenia okresów rozliczeniowych, umożliwiających nam jednoczesne dokonanie odczytów rozliczeń. Jeżeli intencją zmian było ujednolicenie okresów rozliczeniowych, to nie widzimy żadnych przeszkód w podpisaniu i realizacji umów. Pomimo wielokrotnych deklaracji z naszej strony, nie doszło do podpisania przedmiotowych umów. Jednocześnie usilnie próbuje się przerzucić ciężar występujących nieprawidłowości na naszą firmę. Uważamy, że jest to celowe i świadome działanie celem wyeliminowania nas z MZB. Z ubolewaniem stwierdzamy, że postępowanie obecnej dyrekcji MZB pozostającej stroną ważnych umów, zawartych w trybie Ustawy o Zamówieniach Publicznych nacechowane jest brakiem poszanowania prawa, rzetelności i zasad współżycia. Dla ochrony naszych praw zmuszeni byliśmy skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, o czym uprzednio powiadomiliśmy Pana Prezydenta Miasta Raciborza pismem z dnia 16.10.2003 roku.
Zarówno podzielniki elektroniczne jak i wyparkowe są dopuszczone do stosowania na podstawie przepisów obowiązujących w Polsce i Europie. Firma nasza rozlicza ciepło z zastosowaniem obydwu rodzajów podzielników. Nie ma żadnej różnicy przy podziale ciepła za ich pomocą. Podzielniki wyparkowe są zdecydowanie tańsze i prostsze w budowie. Umożliwia to odbiorcom ciepła nieskomplikowaną i skuteczną kontrolę ich wskazań. Wskazana przez Pana dyrektora MZB możliwość zaoszczędzenia w mieszkaniu 40,-zł na zakup jednego podzielnika elektronicznego, poprzez dokonanie zamiany podzielników wyparkowych na elektroniczne, nie będzie miała miejsca. Podany przykład wprowadza czytelników w błąd, gdyż takie odczyty w mieszkaniach skutkują zerowym błędem rozliczenia. W tym miejscu czujemy się zobowiązani poinformować, że zastosowanie podzielników elektronicznych dowolnej firmy w istniejących mieszkaniach spowoduje znaczne zróżnicowanie zużycia i pogłębi różnice w kosztach ich utrzymania. Niekorzystnym też będzie fakt niestosowania indywidualnych współczynników bonifikujących zużycie w poszczególnych lokalach w oparciu o rzeczywiste straty ciepła, stosowanych w naszym systemie rozliczeniowym . Nadmieniamy, że firma nasza nie może wyrazić zgody na stosowanie naszych współczynników przez inny podmiot.
Doświadczenie zdobyte w wyniku 10-letniej współpracy z wieloma podmiotami w zakresie rozliczania ciepła dowodzą, że wybór terminów zakończenia okresów rozliczeniowych na koniec grudnia jest nietrafny, Najkorzystniejszym wydaje się termin kończący sezon grzewczy. W gospodarce finansowej występują zatory płatnicze w regulowaniu zobowiązań dla dostawcy ciepła, co będzie zagrożeniem utrzymania płynności finansowej wspólnot mieszkaniowych i Gminy. Okres I-go kwartału każdego roku charakteryzuje dwukrotnie wyższy od wpływów koszt ciepła, chyba, że Pan dyrektor przewiduje, że w okresach grzewczych będzie przenosił całość kosztów na użytkowników mieszkań. W praktyce oznaczałoby to, że odbiorcy ciepła np.: z kosztów lokalnych będą musieli płacić w niektórych przypadkach 8,-zł w odniesieniu do 1 m2, lub rozliczanie ciepła za miniony okres rozliczeniowy będzie miało miejsce 6 miesięcy po odczycie, bez gwarancji zwrotu nadpłat.
Zakończenie okresów rozliczeniowych na wszystkich budynkach z końca grudnia, spowoduje niekorzystną dla odbiorców ciepła w mieszkaniach dysproporcję powstałą w skutek zwiększenia kosztów ogrzewania, przypadającego na okres zimowy przy zachowaniu tej samej wysokości przedpłat. Nastąpi drenaż budżetów domowych pogłębiłoby dodatkowo konieczność uregulowania kosztów zakupu podzielników elektronicznych. Zaś podzielniki wyparkowe zapłacone uprzednio przez mieszkańców, mogące spełniać swoją funkcję przez wiele lat, pójdą na śmietnik. Czy ma to coś wspólnego z rachunkiem ekonomicznym? Czy zamiast kosztownego pozorowanego działania nie przystąpić do poprawienia izolacyjności ścian i stropów, co będzie skutkowało rzeczywistymi oszczędnościami w ponoszeniu ciężaru opłat przez wszystkich mieszkańców przez wiele lat?
Naszym zdaniem poczynania obecnej dyrekcji MZB mają wybitne tło polityczne i nie przystają do tradycji gospodarności pielęgnowanej od wielu lat w naszym mieście.
Franciszek Fleger prezes ENERGOSYSTEM Rybnik