Prawo dla każdego
Po dowód do gminy
Dowód osobisty wydany osobie pełnoletniej jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Jednak dokument wydany osobie, która jeszcze nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny tylko przez 5 lat od daty jego wydania. Warto zauważyć, że dowody osobiste dla osób, które już ukończyły 65 lat można wydać na czas nieoznaczony (czyli bezterminowo). Pozwala to ludziom starszym (głównie emerytom i rencistom) zaoszczędzić czas i pieniądze.
W poprzednim numerze nie umieściliśmy powyższej informacji, co mogło wprowadzić w błąd czytelników. Brak ten zauważyli również czujni urzędnicy magistratu z Wydziału Spraw Obywatelskich. Zainteresowanych przepraszamy - redakcja.
Obowiązkowa wymiana starych dowodów
Do końca 2003 r. muszą wymienić swoje dokumenty osoby, którym dowody wydano do końca 1972 roku. Do końca 2004 r. wymienione zostaną dowody wydane w latach 1973-1980, do 31 grudnia 2005 - z lat 1981-1991, do 31 grudnia 2006 - z lat 1992-1995, a do końca 2007 r. dowody z lat 1996-2000.
Gdy zgubimy dowód
Osoba, która straci dowód osobisty (np. zgubi, zostanie on jej skradziony itp.), musi o tym fakcie niezwłocznie zawiadomić najbliższą gminę. Tam otrzymamy bezpłatne zaświadczenie o utracie dowodu, ważne do czasu wydania nowego dokumentu. W przypadku znalezienia własnego dowodu (zgłoszonego już jako utracony) należy niezwłocznie zawiadomić o tym organ gminy, któremu złożono wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, jeżeli nie został jeszcze wydany nowy dokument. Jeśli natomiast znajdziemy stary dowód już po wydaniu nam nowego dokumentu tożsamości, to powinniśmy jak najszybciej złożyć znaleziony dokument w najbliższym urzędzie gminy. Co natomiast zrobić w przypadku znalezienia cudzego dowodu osobistego? Zanieść go na policję czy może samemu poszukać właściciela?
Ustawa przesądza, że cudzy dowód, który znajdziemy, powinniśmy odnieść do najbliższego urzędu gminy (lub miasta).
Dowód osobisty trzeba zwrócić w przypadkach:
- zgonu jego posiadacza (wtedy obowiązek zwrotu dowodu ciąży na osobach obowiązanych do zgłoszenia zgonu), albo
- utraty obywatelstwa polskiego.
W przypadku zgonu posiadacza dowodu, osoby zobowiązane do zgłoszenia zgonu muszą złożyć dowód osobisty zmarłego w ciągu 3 dni od dnia śmierci w USC, który sporządza akt zgonu. Jeśli osoba zgłaszająca zgon nie zwraca dowodu osobistego zmarłego, to powinna złożyć pisemne oświadczenie uzasadniające, dlaczego tego nie robi.
Jeśli nie przestrzegamy przepisów o dowodach osobistych (np. nie wymienimy dowodu, zatrzymamy cudzy dowód osobisty itp.) to możemy zostać ukarani grzywną, a nawet karą ograniczenia wolności do 1 miesiąca.
Michał Kosiarski
„Gazeta Prawna”
Dowód osobisty wydany osobie pełnoletniej jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Jednak dokument wydany osobie, która jeszcze nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny tylko przez 5 lat od daty jego wydania. Warto zauważyć, że dowody osobiste dla osób, które już ukończyły 65 lat można wydać na czas nieoznaczony (czyli bezterminowo). Pozwala to ludziom starszym (głównie emerytom i rencistom) zaoszczędzić czas i pieniądze.
W poprzednim numerze nie umieściliśmy powyższej informacji, co mogło wprowadzić w błąd czytelników. Brak ten zauważyli również czujni urzędnicy magistratu z Wydziału Spraw Obywatelskich. Zainteresowanych przepraszamy - redakcja.
Obowiązkowa wymiana starych dowodów
Do końca 2003 r. muszą wymienić swoje dokumenty osoby, którym dowody wydano do końca 1972 roku. Do końca 2004 r. wymienione zostaną dowody wydane w latach 1973-1980, do 31 grudnia 2005 - z lat 1981-1991, do 31 grudnia 2006 - z lat 1992-1995, a do końca 2007 r. dowody z lat 1996-2000.
Gdy zgubimy dowód
Osoba, która straci dowód osobisty (np. zgubi, zostanie on jej skradziony itp.), musi o tym fakcie niezwłocznie zawiadomić najbliższą gminę. Tam otrzymamy bezpłatne zaświadczenie o utracie dowodu, ważne do czasu wydania nowego dokumentu. W przypadku znalezienia własnego dowodu (zgłoszonego już jako utracony) należy niezwłocznie zawiadomić o tym organ gminy, któremu złożono wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, jeżeli nie został jeszcze wydany nowy dokument. Jeśli natomiast znajdziemy stary dowód już po wydaniu nam nowego dokumentu tożsamości, to powinniśmy jak najszybciej złożyć znaleziony dokument w najbliższym urzędzie gminy. Co natomiast zrobić w przypadku znalezienia cudzego dowodu osobistego? Zanieść go na policję czy może samemu poszukać właściciela?
Ustawa przesądza, że cudzy dowód, który znajdziemy, powinniśmy odnieść do najbliższego urzędu gminy (lub miasta).
Dowód osobisty trzeba zwrócić w przypadkach:
- zgonu jego posiadacza (wtedy obowiązek zwrotu dowodu ciąży na osobach obowiązanych do zgłoszenia zgonu), albo
- utraty obywatelstwa polskiego.
W przypadku zgonu posiadacza dowodu, osoby zobowiązane do zgłoszenia zgonu muszą złożyć dowód osobisty zmarłego w ciągu 3 dni od dnia śmierci w USC, który sporządza akt zgonu. Jeśli osoba zgłaszająca zgon nie zwraca dowodu osobistego zmarłego, to powinna złożyć pisemne oświadczenie uzasadniające, dlaczego tego nie robi.
Jeśli nie przestrzegamy przepisów o dowodach osobistych (np. nie wymienimy dowodu, zatrzymamy cudzy dowód osobisty itp.) to możemy zostać ukarani grzywną, a nawet karą ograniczenia wolności do 1 miesiąca.
Michał Kosiarski
„Gazeta Prawna”