Europa i ekologia
Delegacja ze Szkoły Podstawowej nr 1 z Odzdziałami Integracyjnymi w Raciborzu Ostrogu, w ramach Europejskiego Projektu Edukacyjnego „Sokrates Comenius 1”, uczestniczyła w wizycie roboczej w Berlinie.
W wyjeździe uczestniczyli dyrektor szkoły Beata Stepień, nauczycielki Jolanta Piskoń oraz Bożena Kałużyńska oraz dwójka uczniów klasy szóstej. Do stolicy Niemiec, gdzie znajduje się zaprzyjaźniona z SP 1 Paul-Moor-Schule przyjechali również partnerzy ze Szwecji. Spotkanie dotyczyło realizacji projektu i prezentacji osiągnięć, jakich dokonali uczniowie szkół. Tematem tegorocznym jest ogólnie pojęty problem ekologii. Szkoła Podstawowa nr 1 zaprezentowała projekt uczniowski zerealizowany pod kierunkiem nauczyciela przyrody Jolanty Piskoń pt „Las płonie szybko, a rośnie powoli”. Podsumowany został również - rozpoczęty we wrześniu podczas raciborskiego spotkania szkół partnerskich - projekt pod nazwą „Źródła zanieczyszczeń powietrza na Ostrogu - jak im zapobiegać?” - relacjonuje dyr. Stępień. Przedstawiciele partnerskiej szkoły w Szwecji przedstawili prace związane z badaniami zanieczyszczeń wody w ich środowisku, przyjeciele z Niemiec- interesujący projekt pozyskiwania energii słonecznej. Wszyscy uczestniczyli w lekcjach otwartych w terenie. Odbyły się wycieczki piesze do lasu i rezerwatów przyrody w Berlinie, gdzie gospodarze przeprowadzili zajęcia środowiskowe. Przygotowano również popołudniowy spektakl w języku angielskim, gdzie zaproszonymi gościmi, oprócz szkół partnerskich, byli rodzice uczniów Paul-Moor-Schule.
Dzieci z Polski i Szwecji przebywały u rodzin niemieckich, które zaoferowały interesujący program popołudniowy dla swoich gości. Podczas części roboczej wizyty omówiono postępy nad projektem oraz uszczegółowiono plan pobytu w kolejnej szkole partnerskiej w Szwecji, do którego dojdzie w maju. Całość wizyty przebiegała w niezwykle życzliwej atmosferze, przy ogromnym zaangażowaniu ze strony gospodarzy i bardzo ciekawej ofercie edukacyjnej. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mieli okazję doskonalenia języka angielskiego i niemieckiego oraz mogli poznać nowoczesne metody nauczania, a w szczególności interdyscyplinarny projekt edukacyjny.
(opr. m)