Spotkania z muzyką
Dzieci ubrane na galowo, jak wymagała tego ranga wydarzenia, słuchały kilku utworów instrumentalnych lub wokalnych w wykonaniu zaproszonych gości, nierzadko znanych osobistości w branży muzycznej. Repertuar dziewięciu spotkań był starannie dobierany do możliwości percepcyjnych uczniów. Słuchanie utworów było wcześniej ukierunkowane tak, aby mogły dokonać własnej interpretacji dzieła. Zwykle nie znały wcześniej tytułu utworu, który mógłby sugerować jego treść. Wskazane jest bowiem, aby „czuły” utwór. Dzięki temu mogą bawić się z pomocą swej wyobraźni. Wypowiadają się spontanicznie, bez obawy, że zostaną skrytykowane. Opowiadają, że „były” na łące pełnej kwiatów, innym razem wyobrażają sobie, że wokół „szaleje burza”, „leje deszcz”, albo że „znajdują się” w starym zamczysku itp. Można usłyszeć z ich ust wspaniałe opowieści. Dzieci naprawdę na swój sposób „czują” muzykę - stwierdza Sylwia Korecka, nauczycielka SP nr 15, której klasa brała udział w audycjach.
Franciszek Borysowicz, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Opolskiego, pedagog mający świetny kontakt z małymi dziećmi przyczynił się m.in. do tego, że w czasie spotkań panowała atmosfera pełna życzliwości, radości i zrozumienia, czemu sprzyjał również bezpośredni, miły kontakt z artystami. A byli to: Piotr Banasik (syn Michała) Dagmara Podsiedlik (fortepian), Aldona Śmietana (flet), Aleksander Fojcik (klarnet), Grzegorz Stec (obój), Robert Czmok (saksofon), Katarzyna Makowska (fortepian) i Renata Taut (fagot). Uczniowie prowadzili kronikę koncertów, do której wszyscy wykonawcy chętnie się wpisywali. Robili też fotografie. Będzie to wspaniała pamiątka. Zalewająca nas fala, nie zawsze dobrej muzyki, nie pozwala na wykształcenie u dziecka takiej wrażliwości, która umożliwi mu kontakt z największymi wartościami, z naszą muzyczną przeszłością. Sądzę zatem, że dzieci z udziału w koncertach umuzykalniających, poza zdobywaniem wiadomości ogólnomuzycznych, które są oczywiste, wyniosą też inne wartości. Słuchanie muzyki ćwiczy umiejętność koncentracji uwagi i dyscyplinę wewnętrzną, wrażliwość na muzykę i otaczający świat, poczucie obowiązku, zdyscyplinowanie, umiejętność podporządkowania się zbiorowym celom. Poza tym mają możliwość kulturalnego spędzenia czasu - zauważa Sylwia Korecka.
Ostatni w tym roku szkolnym koncert podsumował dziewięć poprzednich. Dzieci miały możliwość wykazania się zdobytymi wiadomościami biorąc udział w quizie. Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez organizatora spotkań - Wydział Edukacji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta w Raciborzu.
E.H.