Konsument ma prawo
Podwyżki opłat abonenckich w TP S.A., zmiana umów na dostawę energii elektrycznej z GZE, sprzedaż samochodów w tzw. systemie argentyńskim oraz brak wymaganego oznakowania punktów sprzedaży na targowiskach to najważniejsze sprawy, absorbujące w tym roku uwagę powiatowego rzecznika praw konsumentów w Raciborzu, którym jest Jan Osuchowski. W ciągu całego roku wpłynęło do niego 86 spraw w formie skarg i zażaleń na niewłaściwe postępowanie sprzedawców, usługodawców i producentów. Najczęściej były to reklamacje dotyczące złej jakości wyrobów i części zamiennych, niewłaściwego i nieterminowego wykonania usługi, zwrotu pobranych zaliczek i opłat za media. Konsumenci skarżyli się szczególnie na usługi remontowo-budowlane, wadliwie działające artykuły radiowo-telewizyjne i gospodarstwa domowego, odzież a także obuwie oraz usługi motoryzacyjne i ubezpieczenia komunikacyjne.
Klienci powinni pamiętać, żeby upomnieć się o paragon lub inny dokument zakupu, kartę gwarancyjną i instrukcję obsługi w języku polskim, a także o sporządzenie zgłoszenia reklamacyjnego. W tym ostatnim przypadku nie należy przystawać na stemplowanie przyjęcia reklamowanego towaru na odwrocie paragonu. Trzeba też pamiętać o dokładnym czytaniu umów kupna-sprzedaży, a przed zatrudnieniem usługodawcy zapoznać się z opiniami na temat jego rzetelności.
(waw)