Wraca temat przystanku kolejowego w centrum miasta
WODZISŁAW ŚL. „Wodzisław Śl. – Centrum” – to nazwa przystanku kolejowego, który miałby powstać w rejonie parkingu naprzeciw Galerii Karuzela. Zapewniłby pasażerom szybsze dotarcie do centrum Wodzisławia Śl. O tego rodzaju przedsięwzięciu mówiło się od dłuższego czasu. Losy inwestycji ważyły się i ostatecznie odstąpiono od jej realizacji. Teraz sytuacja się zmieniła.
Dwa perony i tor odstawczy
25 sierpnia prezydent Mieczysław Kieca złożył do programu uzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej KOLEJ+ organizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe wniosek o budowę przystanku „Wodzisław Śl. – Centrum”. – Jeśli uda się pozyskać środki na ten cel, w ciągu najbliższych kilku lat będzie można zrealizować budowę nowego przystanku kolejowego w centrum miasta. Mówimy tu o budowie dwóch peronów o długości 150 m, dodatkowego toru i nowego toru odstawczego – mówi Mieczysław Kieca. – Budowa przystanku kolejowego "Wodzisław Śl. – Centrum" jest naszym marzeniem. Mam nadzieję, że uda się je zrealizować – dodaje.
Jakie koszty?
Według wstępnych szacunków koszt projektu budowlanego ma wynieść około 2 mln zł, a budowa torów i peronów to koszt około 23 mln zł. Miasto z programu KOLEJ+ ma szanse pozyskać 85% dotacji, czyli około 19,5 mln zł. Jak informuje prezydent Kieca, partnerem projektu jest również powiat wodzisławski, który będzie partycypował w kosztach realizacji zadania.
Lepsza komunikacja
Po co przystanek kolejowy w pobliżu centrum miasta? Jak tłumaczy prezydent Kieca, przystanek poprawi komunikację w mieście. Pasażerowie kolei będą mogli korzystać z połączeń kolejowych, zwłaszcza tych o zasięgu lokalnym, w bliskości Starego Miasta, urzędów i wielu szkół. Takie rozwiązanie ma znacząco poprawić przemieszczanie się osób przez centrum miasta. Będzie też dogodnym rozwiązaniem dla uczniów czy klientów wielu instytucji. Wraz z przystankiem powstałaby cała infrastruktura towarzysząca, jak miejsca postojowe, miejsca dla osób niepełnosprawnych, chodnik czy oświetlenie.
Różne punkty widzenia
Przypomnijmy, że pod koniec 2015 r., przy okazji prezentacji koncepcji budowy centrum przesiadkowego, prezydent Kieca powoływał się na ekspertyzę doradców TOR i tłumaczył, że budowa przystanku „Centrum” w pobliżu Karuzeli nie ma większego sensu. Później władze Wodzisławia Śl. przychylnie jednak spojrzały na pomysł budowy dodatkowego przystanku kolejowego w mieście. Kieca wymieniał się korespondencją z PKP PLK. Ustalono m.in. ramy współpracy. Wkrótce miało nawet zostać podpisane porozumienie ze spółką kolejową. Wodzisław miał się zobowiązać do przekazania spółce pieniędzy na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji – 400 tys. zł w 2019 r. i 500 tys. zł w 2020 r. Na początku 2019 r. w trakcie styczniowej sesji radni zablokowali inwestycje. Mieli wiele wątpliwości szczególnie w kwestii realnych szans na to, że przystanek „Centrum” powstanie. W efekcie obniżyli w budżecie środki na realizację zadania z 400 do 50 tys. zł, co – jak podkreślał wówczas pan prezydent – oznaczało rezygnację z niego.
(juk)