Jak głębokie będą zmiany w funkcjonowaniu miejskich parkingów?
Część zapowiadanych przez wodzisławskich radnych zmian w polityce parkingowej jest możliwa do wprowadzenia. Najpierw odbędą konsultacje z mieszkańcami, a potem zostanie przygotowany projekt uchwały. Tak by zasady były jasne i proste, a przede wszystkim korzystne dla wodzisławian i osób, które w centrum miasta parkują.
WODZISŁAW ŚL. Wracamy do sprawy funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania (SPP) i miejskich parkingów w Wodzisławiu Śl. Przypomnijmy, że podczas jednej z ostatnich sesji wodzisławscy radni uchwalili stanowisko, w którym zaproponowali zmiany, które mają uprościć system i być korzystne dla mieszkańców. Dokonano już ich analiz pod kątem prawnym i technicznym.
Dziewięć postulatów
W podjętym stanowisku radni zapisali dziewięć wniosków, które skierowali do prezydenta Mieczysława Kiecy. – Chcemy, żeby zasady były proste i jasne, a przede wszystkim maksymalnie korzystne dla mieszkańców – podkreśla radny Adrian Jędryka. – Mam nadzieję, że nasze stanowisko rozpocznie debatę na temat parkingów i zmotywuje prezydenta do przygotowania projektu uchwały, a w efekcie uda się przyjąć takie przepisy, z których mieszkańcy będą zadowoleni. To przecież oni są najważniejsi – dodaje. Rajcy postulowali o to, aby m.in.: SPP i miejskie parkingi miały tego samego zarządcę oraz jednolity system funkcjonowania i wzajemnie honorowane były na nich zakupione bilety, abonamenty i identyfikatory. Proponowali również likwidację podziału na podstrefy A i B, a w zamian by była ustalona jedna stawka opłaty dla wszystkich miejsc i dla każdej rozpoczętej godziny w Strefie oraz na parkingach miejskich. Ponadto rajcy chcieli, aby została wprowadzona możliwość pobrania darmowego biletu na parkowanie co najmniej do 15 minut. Z kolei osoby, które przekroczyłyby opłacony czas parkowania, powinny mieć możliwość dopłacenia brakującej sumy do 3 dni bez dodatkowych opłat.
Zmiany są możliwe do wprowadzenia
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) w Wodzisławiu Śl. zgłaszane postulaty radnych poddał analizie prawnej i technicznej pod kątem możliwości wprowadzenia ich w życie. Okazuje się, że z dziewięciu zaproponowanych, wprowadzone mogą zostać cztery. – To: jedna stawka opłaty dla wszystkich miejsc i dla każdej rozpoczętej godziny w Strefie, zmniejszenie opłaty za identyfikator dla mieszkańców co najmniej do 25 zł, wprowadzenie biletu całodniowego oraz możliwość zlikwidowania podziału na podstrefy A i B – wymienia dyrektor ZDM Janusz Lipiński. Dodaje, że na parkingach SPP została już wprowadzona możliwość wykupienia identyfikatora oraz karty abonamentowej w dowolnym dniu miesiąca. Dyrektor Lipiński tłumaczy, że w przypadku parkingów miejskich, ta zmiana nie jest możliwa obecnie do wprowadzenia, ponieważ blokuje ją jeden z zapisów uchwały rady w sprawie jej funkcjonowania.
Będą konsultacje społeczne
Dyrektor Lipiński zapowiada, że jest właśnie przygotowywany projekt przeprowadzenia konsultacji społecznych w celu uzyskania opinii i uwag co do funkcjonowania SPP. – Po przeprowadzonych konsultacjach zostanie powołany zespół do opracowania protokołu konsultacji oraz do wprowadzenia istotnych zmian do projektu uchwały. Projekt przedmiotowej uchwały zostanie złożony niezwłocznie po przeprowadzeniu konsultacji społecznych – mówi szef ZDM-u.(juk)