Duży Kaliber: Zatrzymane do kontroli BMW miało „przekręcony” licznik
KRAJ, POWIAT Od 1 stycznia policja ma prawo sprawdzać i weryfikować stan liczników w kontrolowanych pojazdach. Efekt? Niemal codziennie policjanci w całym kraju natrafiają na samochody z „cofniętymi” licznikami.
Oto kilka przykładów. W Zduńskiej Woli policja zatrzymała do kontroli BMW, które jak się okazało dzięki weryfikacji, miało licznik cofnięty o 235 tys. km. To jednak nic. Pod Suwałkami policja zatrzymała kierowcę, który miał włączone bez potrzeby światła przeciwmgielne. Przy okazji spisała w samochodzie stan licznika i zweryfikowała go z danymi w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Okazało się, że auto miało cofnięty licznik aż o 320 tys. km. W czasie kontroli auto miało na liczniku nieco ponad 230 tys. km. Wpis ze stacji diagnostycznej ujawniony w CEPiK wskazywał, że podczas wcześniejszego badania auto miało na liczniku „wykręcone” nieco ponad 550 tys. km. Kierowca auta nie potrafił wyjaśnić skąd ta różnica.
Również w naszym powiecie policja przyłapała już pierwsze auto z cofniętym licznikiem. 8 stycznia w Rydułtowach na ul. Raciborskiej policjanci z wodzisławskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej BMW. Kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość, za co został ukarany mandatem w wysokości 300 złotych oraz 8 punktami karnymi. Policjanci w ramach nowych uprawnień sprawdzili także aktualny stan licznika. Odczyt zweryfikowali w systemie informatycznym. Okazało się, że istniała rozbieżność co do stanu faktycznego przebytych kilometrów. Nie zgadzał się odczyt przebytych kilometrów na liczniku z wpisem, który widniał w zaświadczeniu o badaniu technicznym pojazdu. W chwili kontroli odczyt drogomierza BMW wskazywał blisko 198 tys. km., natomiast wpis w dniu badania technicznego wskazywał, że pojazd ma przebytych ponad 215 tys. km. Kierowca nie był w stanie wyjaśnić skąd wynikała ta nieprawidłowość. Śledczy z rydułtowskiego komisariatu wyjaśniają teraz jak doszło do takiej rozbieżności wskazań licznika i kto jest za to odpowiedzialny.
Cofanie liczników, ich przekręcanie, korekcja przebiegu w samochodach oraz motocyklach, od 25 maja 2019 roku jest przestępstwem zagrożonym karą od 3 miesięcy do 5 lat więzienia. Z kolei od 1 stycznia 2020 r. dzięki nowelizacji rozporządzenia dotyczącego zasad kontroli ruchu drogowego policjanci spisują stan licznika w kontrolowanych pojazdach, a odczytane wskazania przesyłają do CEPiK.(art)