Kącik ZUS
Odpowiada Beata Kopczyńska rzecznik regionalny ZUS Województwa Śląskiego
Jestem studentem drugiego roku w trybie dziennym, mam 21 lat. Chcę sobie dorobić i podjąć pierwszą pracę w kawiarni. Pracodawca proponuje mi dwie formy zatrudnienia: umowę o pracę i umowę zlecenie. Czy umowy te różnią się pod względem ubezpieczeń w ZUS?
Zgodnie z przepisami prawa, ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym nie podlegają obowiązkowo osoby wykonujące umowę-zlecenie, które są studentami, do ukończenia przez nie 26. roku życia. Zatem podejmując pracę na podstawie umowy zlecenia, nie będzie Pan podlegał ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym w ZUS (do momentu utraty statusu studenta lub ukończenia 26. roku życia). Warto jednak pamiętać, iż okresy podlegania ubezpieczeniom społecznym są brane pod uwagę przy ustalaniu praw do różnego rodzaju świadczeń z ubezpieczenia społecznego (w razie wypadku, choroby czy też macierzyństwa). Powyższe są uwzględniane także przy ustalaniu prawa do świadczeń emerytalno-rentowych. Z kolei umowa o pracę, niezależnie od posiadania statusu studenta czy wieku potencjalnego pracownika, zawsze wiąże się z obowiązkiem podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym, a co za tym idzie, okres zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę będzie uwzględniany w przypadku ewentualnego ustalania praw do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz świadczeń emerytalno-rentowych.
Za dwa lata wybieram się na emeryturę. Aktualnie pracuję na umowie w Czechach. Czy praca w u południowego sąsiada będzie mi doliczona do emerytury w Polsce?