Wasze legendy, nasze legendy
Wizyta w Oldenburgu była dla młodzieży z Gołkowic okazją do zapoznania się z życiem swoich niemieckich rówieśników. A także dała im silną motywację do nauki języków obcych. Gołkowiccy gimnazjaliści obserwowali lekcje prowadzone w niemieckiej szkole, na które dojeżdżali samodzielnie rowerami lub kolejką podmiejską, uczestniczyli także w popołudniowych zajęciach dodatkowych. Niemieckie rodziny przygotowały im wiele rozrywek – byli tacy, którzy jeździli konno, obserwowali wyścigi psich zaprzęgów, degustowali lokalne potrawy w restauracjach, uczestniczyli w młodzieżowych imprezach, pływali na basenie. Byli uczestnikami codziennego życia swoich niemieckich gospodarzy poznając ich zwykłe problemy.
Oczywiście nie zabrakło zwiedzania okolicznych atrakcji turystycznych. Oldenburg to miasto w Dolnej Saksonii z pięknym zabytkowym centrum i ratuszem. W niedalekiej Bremie gimnazjaliści z Gołkowic zwiedzili w ekspresowym tempie starówkę z renesansowym ratuszem, kończąc wycieczkę przy pomniku bremeńskich muzykantów – osła, psa, kota i koguta, bohaterów baśni braci Grimm.
W Oldenburgu gościła również sześcioosobowa grupa uczniów z Turcji oraz nauczyciele partnerskich szkół uczestniczących w projekcie. Jest on realizowany już drugi rok. Uczniowie poznają legendy związane z regionami, w których znajdują się szkoły uczestniczące w projekcie. Nagrana została płyta CD zawierająca legendy, którą uzupełniono następnie o leksykon pojęć i terminów z nimi związanych. Kolejnym efektem będzie wydanie książkowe zbioru legend. Jednocześnie od pierwszego spotkania roboczego w Polsce, które odbyło się w grudniu ubiegłego roku trwa praca nad „wielkim finałem” – przedstawieniem teatralnym opartym na wątkach legend, którego autorami będą również uczniowie partnerskich szkół. To oni zredagują treść sztuki oraz skomponują muzykę do przedstawienia. Celem projektu jest dostrzeżenie podobieństw w treściach legend, a tym samym udowodnienie wspólnoty kulturowej Europy odbijającej się w motywach literackich, symbolice, typach postaci, a przede wszystkim w głoszonych przez nie wartościach. Jednocześnie projekt zachęca uczniów do poznawania legend, baśni i podań nie tylko innych krajów, ale przede wszystkim własnego.
(jak)