Za kółkiem - Spójrz za siebie
Władysław Szymura były instruktor nauki jazdy z 40-letnim stażem przekazuje praktyczne wskazówki dla kierowców.
Jest to manewr, który każdy kursant wykonuje do znudzenia na placu manewrowym, a który sprawia wiele kłopotów. Wjechanie tyłem do wyznaczonej zatoki przy zachowaniu odpowiedniej odległości od bocznych linii nie jest łatwe - także dla kierowcy z odpowiednim stażem. Całe szczęście, że absurdalne wymagania niektórych egzaminatorów zostały podane ostrej krytyce i mam nadzieję, że wymagania zostały zweryfikowane na korzyść zdającego. Przy cofaniu należy ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność. Należy sprawdzić czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnieniu. Upewnić się czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda. W razie trudności w obserwacji terenu za pojazdem powinniśmy zapewnić sobie pomoc drugiej osoby. Pamiętajmy jednak, że osoba ta nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki nieprzewidzianego wykonania tego manewru. Zabrania się cofania w tunelu, na moście, wiadukcie, autostradzie lub drodze ekspresowej. Czy można cofać na jezdni jednokierunkowej? Formalnie przepisy tego nie zabraniają. Należy jednak zachować pewien rozsądek. Jadąc ulicą jednokierunkową kierujący może wycofać pojazd do widocznych wolnych miejsc parkingowych lub do pobliskiej zatoczki przy sklepie. Natomiast poszukiwanie obiektów jadąc do tyłu stanowi już jazdę pod prąd co jest niedopuszczalne. Kierowco myśl i przewiduj.