Zgoda Czechów na budowę
5 października rząd Czech zatwierdził przygotowania do budowy pierwszej części korytarza wodnego między Ostrawą a granicą z Polską. – Przemysł i logistyka w pięciomilionowej aglomeracji śląskiej będą miały łatwiejszy dostęp do rynków europejskich i światowych. Planowane są także rejsy rekreacyjne i turystyczne – poinformował minister transportu Karel Havlíček.
Szacuje się, że budowa odcinka drogi wodnej od Ostrawy do Bohumina/Chałupek będzie kosztować 15 mld koron czeskich (2,55 mld zł). Koszt uwzględnia przebudowę siedmiu mostów drogowych oraz jednego mostu kolejowego, a także budowę dwóch śluz i portu w Svinovie (dzielnica Ostrawy). Na granicy czeski odcinek drogi wodnej powinien połączyć się z polską częścią szlaku, którego przebieg nie został jeszcze ustalony (rozważane są warianty przez gminę Krzyżanowice lub przez gminę Gorzyce, o czym wspominamy w artykule).
Dodajmy, że kwestia budowy kanału Odra – Dunaj – Łaba wywołuje w Czechach ostry sprzeciw gmin, po których ma przebiegać droga wodna. Włodarze gmin oraz ekolodzy obawiają się, że realizacja inwestycji zakłóci stosunki wodne w regionie. Krytycy inwestycji wskazują również na względy ekonomiczne. Ich zdaniem najwięcej sensu ma budowa drogi wodnej od Ostrawy do Kędzierzyna-Koźla (pod warunkiem, że strona polska również opowiada się za realizacją przedsięwzięcia po swojej stronie). Mniej zwolenników ma połączenie Odrzańskiej Drogi Wodnej z Dunajem, a największy sprzeciw budzi budowa kolejnego kanału, łączącego te szlaki z Łabą.