Prezydent Polowy i prezes Gawliczek zaprezentowali nowy rozkład jazdy autobusów w Raciborzu. Co z darmową komunikacją?
Mieszkańcy Raciborza będą musieli przyzwyczaić się do nowej numeracji linii, ale prezydent Raciborza Dariusz Polowy i prezes PK Bogdan Gawliczek zapewniają, że nie sprawi to większych kłopotów, gdyż cały system został znacznie uproszczony.
5 października 2020 r. zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy autobusów Przedsiębiorstwa Komunalnego w Raciborzu. Oprócz zmiany pór kursowania autobusów oraz ich częstotliwości, wprowadzono kilka dodatkowych modyfikacji, które mają usprawnić funkcjonowanie komunikacji oraz ułatwić mieszkańcom przyswojenie nowego rozkładu jazdy.
Komunikacja będzie odbywać się na sześciu liniach:
• linia nr 10 – Gamowska Szpital – Mariańska – plac Konstytucji 3 Maja – Słowackiego – Nowa – Dworzec Batorego – Siwonia – Rameta
• linia nr 11 – Ocice – plac Konstytucji 3 Maja – Opawska – Dworzec Batorego – Lotnicza – Komunalna – Markowice
• linia nr 12 – Sudół – Studzienna – plac Konstytucji 3 Maja – Opawska – Dworzec Batorego – Bosacka – Obora – Zakładowa – Gawliny – Brzeska – Widok
• linia nr 13 – Ocice – plac Konstytucji 3 Maja – Opawska – Ogrodowa – Gamowska Szpital – Londzina – Dworzec Batorego – Bosacka – Szkolna – Płonia
• linia nr 15 – plac Konstytucji 3 Maja – Opawska – Dworzec Batorego – Gamowska Szpital – Miedonia
• linia nr 16 – Samborowice – Lekartów Skrz. – Ocice – plac Konstytucji 3 Maja – Kościuszki – Dworzec Batorego – Płonia – Kamieniok
Wszystkie linie łączą się na dworcu autobusowym w centrum miasta przy ul. Batorego.
Dotychczas w dni robocze oraz weekendy obowiązywało odrębne nazewnictwo linii. Teraz linie zachowują stałe nazwy, zmienna jest jedynie częstotliwość kursowania w dni robocze, soboty, niedziele i święta.
Istotne jest również to, że w przypadku dzielnic Raciborza, odjazdy następują o stałych porach, np. kwadrans po każdej pełnej godzinie. Ma to ułatwić mieszkańcom posługiwanie się nowym rozkładem jazdy. W przypadku potrzeby zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów na danej linii (np. w niedziele), kursy będzie można bez trudu dołożyć.
Zaletą nowego rozkładu jazdy ma być również skomunikowanie dzielnic o podobnej wielkości, tak aby uniknąć sytuacji z poprzedniego rozkładu jazdy, gdy autobus rozpoczynał kurs w małej dzielnicy i z tego powodu był obsługiwany przez mały autobus, a docelowo dojeżdżał do dużej dzielnicy, gdzie podróżni mieli problem pomieścić się w małym autobusie. W nowym rozkładzie jazdy duże autobusy będą obsługiwać linie o numerach 11 i 12, które komunikują największe dzielnice miasta, pozostałe linie dzielnicowe będą obsługiwane przez mniejsze autobusy.
Dariusz Polowy podkreśla, że zmiana funkcjonowania komunikacji miejskiej w Raciborzu, w tym opracowanie funkcjonalnego rozkładu jazdy, została zawarta w jego programie wyborczym, tzw. „Dziesiątce Polowego”. – To co przedstawiamy jest realizacją tego punktu programu wyborczego. Opracowując rozkład jazdy braliśmy pod uwagę to, czym dysponujemy, czyli nasz tabor, ale też potrzeby mieszkańców – powiedział 21 września prezydent Raciborza podczas prezentacji nowego rozkładu jazdy.
Prezydent Raciborza stwierdził, że dzięki nowej umowie miasta z Przedsiębiorstwem Komunalnym, obecnie urząd posiada lepszą kontrolę nad kosztami funkcjonowania miejskiej komunikacji. – Po okresie wdrażania tego nowego rozkładu i analizie pod względem kosztowym, podejmiemy decyzję, czy realizować kolejny punkt z „Dziesiątki Polowego”, czyli czy stać nas na to, aby wprowadzić komunikację bezpłatną – dodał D. Polowy.
Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Bogdan Gawliczek powiedział, że nowy rozkład jazdy autobusów został opracowany na podstawie uwag mieszkańców, które zbierano od zeszłego roku (m.in. podczas spotkań prezydenta z raciborzanami), analizy potoków pasażerskich oraz możliwości przewozowych przewoźnika. Dodatkowym elementem były rozmowy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej, aby rozkłady jazdy obu przewoźników były ze sobą skorelowane. – Skupiliśmy się na dzielnicach, żeby umożliwić dojazd i rozjazd do szkół, instytucji i zakładów pracy – wyjaśnił B. Gawliczek. Jednocześnie dodał, że rozkład jazdy nie jest idealny z punktu widzenia pracowników dużych zakładów pracy, jednak PK jest otwarte na współpracę z firmami w celu organizacji dedykowanych kursów dla pracowników konkretnego przedsiębiorstwa (poza transportem publicznym, w ramach współpracy na zasadach biznesowych).
Nowy rozkład jazdy był przygotowany już kilka miesięcy temu, jednakże z powodu epidemii koronawirusa oraz wprowadzonych w związku z nią ograniczeniami, m.in. w przemieszczaniu oraz liczbie dostępnych miejsc w autobusach, jego wprowadzenie odłożono w czasie. Prezes PK nie wyklucza, że w przyszłości rozkład zostanie jeszcze zmieniony poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów w śródmieściu.
Na zakończenie dodajmy, że obecny oraz przyszły rozkład jazdy autobusów Przedsiębiorstwa Komunalnego w Raciborzu został wpleciony w Google Maps (planując podróż do miejsca docelowego wystarczy zmienić opcję podróży z samochodu na komunikację miejską i wyświetli nam się najbliższy przystanek oraz terminy odjazdu najbliższych autobusów).
(żet) (ma.w)