Szef komisji oświaty pociesza w technikach matura nie jest najważniejsza
Adrian Plura, który od kilku kadencji kieruje oświatową komisją rady powiatu skomentował dla nas wyniki matur w szkołach podległych starostwu.
Przestrzegam przed porównywaniem wyników matur z roku na rok. Okoliczności im towarzyszące były teraz zupełnie inne – zauważa A. Plura. Według doświadczonego oświatowca (od 20 lat jest dyrektorem szkoły w Rudach) na przebieg tegorocznych matur miała duży wpływ pandemia w kraju. – Młodzież skończyła naukę w szkołach już w marcu i nie wiedziała na temat matury czy się odbędzie i jak. Niektórych ta sytuacja mogła dezorientować, mieć wpływ na podejście do obowiązków związanych z nauką – przypuszcza A. Plura. Dodaje ponadto, że co roku do matur przystępuje inny rocznik uczniów, z innymi umiejętnościami i nabytą wiedzę. – Poziom co roku jest inny, każda populacja maturzystów też jest przecież inna – zauważa przewodniczący komisji oświaty.
Nie każdy idzie na studia
Spytaliśmy Plurę o słabszą w tym roku zdawalność egzaminu dojrzałości w technikach. Samorządowiec uspokaja, że to nie matura jest najważniejsza w tym modelu edukacji. – Tam liczy się przede wszystkim egzamin zawodowy. Dla tych uczniów ukończenie szkoły musi finalizować się zdobyciem zawodu i na tym się koncentrują. Wielu z nich podchodzi później do matur z innym nastawieniem, nie musi się już tak spinać. Stąd mogą brać się słabsze wyniki. Matura to przepustka na studia, a nie każdy technik decyduje się już na tym etapie na kontynuację nauki, tylko idzie do pracy – mówi Plura.
Aspiracje a możliwości
Jak zaznacza szef komisji oświaty, w starostwie analizuje się na bieżąco poziom nauczania w podległych szkołach, już od etapu naboru. Uczniowie, którzy rozpoczynają w nich naukę mając niskie osiągnięcia z egzaminu ósmoklasisty (wcześniej gimnazjalnego) mają potem kłopoty z nauką na wyższym szczeblu. Matura jest niejako „ukoronowaniem” takich problemów. – Aspiracje trzeba dopasować do możliwości – przestrzega nauczyciel.
Powiat już od lat promuje swoje szkolnictwo zawodowe, tak by na lokalnym rynku nie zabrakło fachowców, rąk do pracy. Ten obszar staramy się wzmacniać i zachęcać młodzież do nauki zawodu. To także trzeba mieć na uwadze przy analizie wyników egzaminu dojrzałości – podsumowuje Adrian Plura.
(ma.w)
Wyniki matur w szkołach powiatowych W powiecie raciborskim zdawalność w pierwszym terminie w 2019 r. wyniosła 78,66%, a w 2018 r. 82,36%. ZSO nr 1 (Kasprowicz) – I LO 79,53%; Liceum Sztuk Plastycznych 63,64% ZSO nr 2 (Mickiewicz) – II LO 97,4% ZSE (Ekonomik) – 54,70% CKZiU nr 1 (Budowlanka, Gastronomik) – 66% i 45,95% CKZiU nr 2 (Mechanik) – 75,76% Średnia wojewódzka – licea – 80%; technika 64% Średnia krajowa – licea 81%; technika 62%.