Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 43 (1426) Data wydania: 22.10.19
Czytaj e-gazetę

Koleje Śląskie tracą na opłatach za przewóz rowerów?

Jan Psota z Towarzystwa Entuzjastów Kolei wysłał do władz Kolei Śląskich list, w którym czarno na białym wyjaśnia, dlaczego regionalny przewoźnik traci na pobieraniu opłat za przewóz rowerów. Choć opisywane sytuacje miały miejsce w powiecie wodzisławskim, to cała sprawa dotyczy również mieszkańców Raciborszczyzny, dlatego zdecydowaliśmy się opublikować ten list również na łamach „Nowin Raciborskich”.

Proponujemy przywrócenie możliwości bezpłatnego transportu rowerów na liniach: S71 (Bohumin – Rybnik), S7 (Racibórz – Rybnik), S78 (Bohumin – Racibórz), S72 (Rybnik – Bielsko-Biała), S58 (Cieszyn – Czechowice-Dziedzice). Obserwowane w pociągach tych relacji poziomy napełnień pozwalają na bezproblemowe umieszczenie rowerów na pokładzie, zaś po wprowadzeniu opłat wieszaki zwykle są puste.

Uzasadnienie:

– w przypadku krótkich tras cena biletu na rower przewyższa cenę samego biletu, co odstręcza już „dla zasady”,

o ile cena samych biletów jest porównywalna (często wyższa!) do kosztu paliwa do indywidualnych środków transportu (a trzeba Wam wiedzieć, że pojazdów elektrycznych przybywa), to licząc z biletem za rower, pociąg zupełnie traci cenową konkurencyjność przy odległościach mniejszych niż jakieś 50 km,

– stacje kolejowe bywają oddalone od szkół i miejsc pracy – jak to ma miejsce w Wodzisławiu Śląskim – więc póki nie każdy ma elektryczną hulajnogę albo czas i chęć na spacery – rower pozostaje najbardziej naturalnym uzupełnieniem transportu kolejowego; dając możliwość darmowego transportu roweru poważnie powiększacie swój zasięg działania, bo „parę minut od stacji” to już nie jest pół kilometra, a dwa kilometry, – na przystankach niekoniecznie jest możliwość bezpiecznego pozostawienia roweru – mój na przykład ukradli spod dworca pół roku temu (a nie był to żaden tam sprzęt z górnej półki), więc wiem co mówię; przy tym nie ma wątpliwości, że nikt nie będzie tachał roweru dla przyjemności.

Na koniec na własnym przykładzie. Odkąd pozbawiono mnie możliwości zabierania roweru do pociągów KŚ w cenie własnego biletu, jechałem pociągiem na odcinku Bełsznica – Wodzisław tylko dwa razy: pierwszy, kiedy przekonałem się, że mi tę możliwość odebrano, i drugi, kiedy z powodu awarii roweru miałem w perspektywie dwugodzinny spacer do domu. Więc kilkadziesiąt przypadków, kiedy KŚ mogły mieć jednego pasażera więcej, wybrałem jazdę rowerem prosto do miasta, bo nie mam tyle czasu, żeby z dworca za miastem drałować pieszo do roboty – w tym czasie z domu dojadę na rowerze czy autem. Czyli KŚ w swojej chytrości nie zarobiło 50 x bilet za rower, tylko straciło 50 x 3 zł za mnie.

Jesteśmy przekonani, że umożliwienie darmowego transportu rowerów tam, gdzie nie będzie to blokować miejsc dla podróżnych, powiększy Wasze zyski. Naturalnie jesteśmy też zainteresowani statystyką przychodów z biletów na rowery, do której nie mieliśmy dostępu, więc na tę chwilę wnioskujemy tylko z własnych obserwacji.

Jan Psota, wiceprezes Towarzystwa Entuzjastów Kolei

(web)