EKONOWINY: Powstaną kolejne Zielone Pracownie
14 czerwca w Muzeum Śląskim w Katowicach miało miejsce uroczyste rozstrzygnięcie piątej edycji konkursu „Zielona Pracownia”. Przedmiotem konkursu „Zielona Pracownia” jest utworzenie szkolnej pracowni, na potrzeby nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych, geologicznych czy chemiczno–fizycznych, którego realizacja wpłynie znacząco na podniesienie świadomości ekologicznej uczniów.
Na galę przybyli m.in. Jakub Chełstowski – Marszałek Województwa Śląskiego, Dariusz Starzycki – wicemarszałek województwa, Izabela Domogała – członek Zarządu Województwa, Jan Kawulok – przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego, a także radni wojewódzcy, dyrektorzy i nauczyciele szkół oraz młodzież, która od września będzie korzystała z nowoczesnych pracowni. Galę uświetnił występ Wiktorii Trefon – niezwykle utalentowanej uczennicy II LO w Będzinie oraz Szkolnej Orkiestry Dętej ALLEGRETTO – pod batutą KRZYSZTOFA ZAJĄCA – ze Szkoły Podstawowej w Rogoźniku – jednego z laureatów naszego konkursu.
Po ceremonii wręczenia nagród uczestnicy mogli skorzystać z różnych rodzajów aktywności ekologicznej organizowanej przez m.in.: ZHP Chorągiew Śląską, Fundację Park Śląski, Stowarzyszenie Ruch Inicjatyw Społeczno-Ekologicznych „Przytulia”, Stowarzyszenie Ziemia i My – Centrum Edukacji Ekologicznej.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Katowicach na wyposażenie 250 placówek w ciągu 5 lat przeznaczył w sumie 8 536 925,02 zł. Zielone pracownie funkcjonują lub będą funkcjonować w ponad 110 gminach i powiatach województwa śląskiego. W tym roku zainteresowanie konkursem było bardzo duże – do Funduszu wpłynęło 161 wniosków. Spośród wszystkich nadesłanych prac wyłoniono 87 laureatów, a Fundusz przeznaczy ponad 3 000 000 zł. na realizajcę projektów.
Każda kolejna edycja Konkursu prezentuje coraz wyższy poziom przedkładanych prac. Szkoły wymieniają się doświadczeniami i dobrymi praktykami z ubiegłorocznymi laureatami.
Nadesłane wnioski oceniano biorąc pod uwagę: pomysł na zagospodarowanie pracowni (wykorzystanie przestrzeni, funkcjonalność, estetykę kreatywność, innowacyjność rozwiązań), różnorodność pomocy dydaktycznych, wyposażenia i sprzętu oraz zasadność ich zakupu.
(eco)