Ważna dyskusja u marszałka. Co z drogami i torami w Raciborzu?
O kolejowo–drogowej przyszłości Raciborza i powiatu rozmawiano 12 lutego w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach. Z władzami wojewódzkimi spotkali się raciborscy samorządowcy.
Spotkanie zorganizowano z inicjatywy członka zarządu województwa Michała Wosia. Zaproszenie przyjęli: starosta raciborski Grzegorz Swoboda, prezydent miasta Dariusz Polowy ze swym koalicjantem Michałem Fitą. W imieniu Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad wypowiadał się Michał Mendrok, dyrektor katowickiego oddziału. Stanowisko Polskich Linii Kolejowych przedstawiał Michał Aleksy, zastępca dyrektora ds. techniczny Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Tarnowskich Górach. W spotkaniu wzięli udział także dyrektorzy i naczelnicy wydziałów transportu poszczególnych urzędów oraz szefowie zarządów dróg: wojewódzkich i powiatowych.
Cel: bliżej autostrady
– W najbliższym czasie na terenie Raciborza planowane są zarówno inwestycje drogowe, jak i kolejowe. Rzecz jasna po drodze rodzą się pytania i wątpliwości. Spotykamy się właśnie po to, by je rozwiać oraz by skoordynować te wszystkie zadania inwestycyjne. Nastawiamy się na główny cel, czyli poprawę komunikacji, szybsze połączenia z autostradą, czy zniwelowanie korków, ale nie chcemy przy okazji popełnić jakichkolwiek błędów projektowych. Najważniejsze sprawy warto uwzględnić już na etapie koncepcyjnym – mówił Michał Woś.
Łąkowa ocaleje?
O konieczności przebudowy skrzyżowania „na mycie” w Raciborzu oraz wymiany nawierzchni na drodze krajowej, od Roszkowa wspomniał Grzegorz Swoboda. Prezydent Polowy przypomniał wątpliwości związane z przebudową raciborskiej stacji kolejowej, zwłaszcza w zakresie zmian na przejeździe kolejowym na ul. Łąkowej. Jak powiedzieli w czasie spotkania kolejarze, likwidacja przejazdu nie jest konieczna. PKP PLK zadeklarowało pełną otwartość na sugestie ze strony samorządów, uwzględniając też możliwość organizacji ruchu po ewentualnym nowym śladzie DK 45. – Boimy się, że przy okazji sytuacji awaryjnych, jak na przykład bardzo obfite opady deszczu będziemy mieć kłopot z przepustowością wiaduktu na Eichendorffa, gdzie miałyby jeździć samochody przy zamknięciu przejazdu na Łąkowej. Już teraz bywa z nią różnie, to co dopiero w takich sytuacjach. Dlatego przy projektach trzeba uwzględnić odpowiednie odwodnienie – przekonywał Dariusz Polowy.
Miliony na tory
– W obrębie przebudowy stacji kolejowej w Raciborzu margines do zmian jest naprawdę niewielki. Decydują kwestie techniczne. Natomiast czym innym jest przebudowa całej linii od Kędzierzyna Koźla do Chałupek, rzecz jasna m.in. przez Racibórz. PKP PLK przygotowuje się już do zlecenia studium wykonalności tej inwestycji. Wstępnie budżet założono na 150 mln zł. Zadanie realizowane byłoby już w kolejnej unijnej perspektywie na lata 2021–2027 – tłumaczył Michał Aleksy, zastępca dyrektora ds. techniczny Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Tarnowskich Górach.
Ogólnie przekazane na spotkaniu uwagi poddane zostaną szczegółowym analizom.
(opr. m)
W Katowicach omówiono zadania inwestycyjne
• budowa obwodnicy Raciborza (nowy ślad DW 935);
• przebudowa DW 935 (w dotychczasowym śladzie);
• remont DW 935 – ul. Rybnicka;
• budowa Drogi Krajowej – DK45 w nowym śladzie;
• przebudowa dróg powiatowych – ul. Łąkowej i ul. Kościuszki;
• modernizacja linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn Koźle – Racibórz – Chałupki – a w ramach tego obiekty inżynieryjne: wiadukt na DW 935 – ul. Bosackiej, wiadukt na ul. Piaskowej i ul. Kolejowej, most kolejowy nad Odrą
• przebudowa i organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic: Eichendorffa i Kościuszki.