Kandydaci na prezydenta Raciborza mają słabość do „internetów”
Publikują zdjęcia, komentują, walczą o polubienia, płacą za dotarcie do większej liczby odbiorców... Sprawdziliśmy, w jaki sposób kandydaci na prezydenta Raciborza wykorzystują Internet i portal społecznościowy Facebook do zdobycia serc i umysłów wyborców.
Kampania wyborcza w Raciborzu nabiera rumieńców. Walkę o dominację w miejskiej przestrzeni toczą ze sobą przede wszystkim Dariusz Polowy (kandydat popierany przez PiS) oraz naczelnik wydziału edukacji Robert Myśliwy. To właśnie oni spoglądają na nas najczęściej z przydrożnych bilbordów. W minionym tygodniu dołączył do nich radny Michał Fita. Jednak kampania wyborcza na bilbordach to zaledwie ułamek aktywności kandydatów na prezydenta Raciborza. Póki co, o wiele więcej wagi przykładają oni do swojej aktywności w Internecie, przede wszystkim na portalu społecznościowym Facebook.Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tej wirtualnej aktywności kandydatów na prezydenta Raciborza (kolejność według liczby polubień).
Anna Ronin
Liczba polubień: 1284
Liczba postów
(w tym roku): 16
Najpopularniejszy post: 89 reakcji czytelników
Anna Ronin założyła swój publiczny profil na Facebooku przed wyborami z 2014 roku, w których zdobyła wynik rewelacyjny jak na samorządowy debiut. A. Ronin wciąż posługuje się swoim profilem z poprzednich wyborów, udostępniając na nim wiadomości dotyczące Raciborza, swojej działalności publicznej oraz procesów sądowych, w których jest stroną.
Z największą popularnością w tym roku spotkał się post, w którym „odwołała wybory na Prezydenta Miasta Racibórz”. Zdaniem radnej, w Raciborzu nie ma obecnie warunków do przeprowadzenia prawdziwie wolnych wyborów, gdyż miastem rządzi „układ z Wileńskiej” (przy ul. Wileńskiej mieści się siedziba Spółdzielni Mieszkaniowej „Nowoczesna”, której prezesem jest Tadeusz Wojnar). Radna przekonuje swoich sympatyków, że zbliżające się wybory to ostatnia szansa na wywalczenie „normalnego, uczciwego, sprawiedliwego oraz wolnego miasta Racibórz”. Ten sam przekaz dominuje w wyborczym wydawnictwie „Wolny Racibórz”, które trafiło do wszystkich mieszkańców Raciborza. Na marginesie dodajmy, że póki co żaden z pozostałych kandydatów na prezydenta Raciborza nie zdecydował się na równie mocny krok w swojej kampanii wyborczej prowadzonej poza ekranem monitora (mocny zarówno pod względem wielkości nakładu „Wolnego Raciborza”, jak i oskarżycielskiego tonu, w którym jest utrzymany).
Tak dla Raciborza
Liczba polubień: 860
Liczba postów: 20
Najpopularniejszy post: 116 reakcji czytelników
2 września na Facebooku założono profil „Tak dla Raciborza”. Nazwa wprost nawiązuje do Komitetu Wyborczego TAK, którego kandydatem w zbliżających się wyborach jest Robert Myśliwy. Choć na profilu „Tak dla Raciborza” można zobaczyć przede wszystkim zdjęcia Roberta Myśliwego (na ławce w parku, na przystani, na rowerze itd.), to mocną stroną wirtualnej aktywności komitetu i kandydata na prezydenta jest strona internetowa z programem wyborczym pomyślanym na dwie kadencje. Coś czego jak dotąd próżno szukać u pozostałych kandydatów.
Ciekawostką jest udostępnienie przez „Tak dla Raciborza” specjalnej graficznej nakładki, dzięki której użytkownicy mogą nałożyć na swoje zdjęcie profilowe znak KWW TAK. Z tej możliwości skorzystało już kilkudziesięciu mieszkańców Raciborza i powiatu raciborskiego. W ten sposób dają oni publiczny wyraz poparcia dla komitetu R. Myśliwego. Część z nich to kandydaci Myśliwego do rady miasta lub powiatu. Dzięki „oznakowaniu” swoich profili, stronnicy Myśliwego tworzą na Facebooku jedną, rozpoznawalną drużynę (co ciekawe, na nakładkę „Tak dla Raciborza” zdecydował się również Krzysztof Myśliwy – wiceprzewodniczący Rady Miasta Racibórz, dotychczas kojarzony raczej z otoczeniem Mirosława Lenka oraz Tadeusza Wojnara).
Prowadzący facebookowy profil „Tak dla Raciborza” nie stronią od interakcji z internautami. Gdy jeden z nich dopatrzył się w ich znaku graficznym tęczy, doczekał się ironicznej odpowiedzi na swoją uwagę: Panie Adamie gratulujemy wyobraźni, przenikliwości i trafności ocen. Gdzie Pan tu tęcze widzi? Tęcza to zjawisko optyczne, które wygląda tak (do wiadomości dołączone było zdjęcie tęczy – red.).
Mirosław Lenk
Liczba polubień: 829
Liczba postów
(w tym roku): 7
Najpopularniejszy post: 69 reakcji czytelników
Swoją facebookową aktywność zwiększył w ostatnim czasie również prezydent Mirosław Lenk. Gros wiadomości publikowanych przez M. Lenka na prywatnym profilu dotyczy jego publicznej działalności. Prezydent, który zamierza powalczyć o swoją czwartą kadencję, postawił na dwubiegunowy przekaz. Z jednej strony pokazuje swoim licznym znajomym czym się aktualnie zajmuje (pierwsze z brzegu wiadomości z minionego tygodnia: 20 lat Euroregionu Silesia, otwarcie stadionu, dożynki miejskie). Z drugiej strony udostępnia krótkie wiadomości, które są swego rodzaju podsumowaniem jego dotychczasowych dokonań. Póki co Mirosław Lenk nie informuje więc na Facebooku o tym, co zamierza zrobić z Raciborzem w czasie kolejnej kadencji, ale zdaje się mówić: patrzcie co zrobiliśmy do tej pory, bądźmy z tego dumni.
Ten pozytywny przekaz dotyczy aktywności prezydenta na polach komunikacji (infrastruktura rowerowa) czy ochrony zdrowia (ekologia, kanalizacja). Do każdej kategorii M. Lenk dodaje zbitkę „stawiam na”, czyli „stawiam na zdrowie”, „stawiam na komunikację”, „stawiam na młodość”. W jednej z wiadomości prezydent odkrył już karty co do kolejnych części tego cyklu, które będą już miały wprost wyborcze konotacje: „stawiam na Racibórz, „stawiam na Lenka”.
Mirosław Lenk wyciągnął z lamusa również swój publiczny profil facebookowy, założony podczas poprzedniej kampanii wyborczej. Usunięto z niego niemalże wszystkie poprzednie wpisy (zostawiono tylko zdjęcie) i zaczęto zamieszczać aktualne wiadomości (podane wyżej informacje o liczbie polubień oraz postów dotyczą właśnie tego profilu).
Michał Fita
Liczba polubień: 743
Liczba postów
(w tym roku): 68
Najpopularniejsy post: 144 reakcje czytelników
Aktywny na Facebooku jest również radny Michał Fita – zarówno na swoim profilu prywatnym jak i publicznym. Kandydat na prezydenta Raciborza udostępnia wiadomości o bardzo zróżnicowanej tematyce (kultura, kolej, sport, żegluga śródlądowa). Nie wszystkie dotyczą jego aktywności samorządowej, społecznej i zawodowej, ale większość ma związek z Raciborzem. Ostatnie traktowały o wilkach, które pojawiły się w lasach rudzkich, długotrwałych prac nad nowym logotypem Raciborza, rejsie badawczym po Odrze, remoncie stacji i dworca PKP w Raciborzu, 20–leciu Euroregionu Silesia oraz otwarciu wyremontowanego stadionu OSiR.
Największe zainteresowanie internautów wzbudził post Michała Fity z krótkim filmem, przedstawiającym go jako kandydata na prezydenta Raciborza. – Drodzy Państwo! Nie jestem marionetką. Nie jestem farbowanym lisem. Nie jestem w żadnym układzie. Mówię, co myślę i czuję. Jestem zwykłym człowiekiem, jednym z Was i zawsze JESTEM SOBĄ – napisał M. Fita na Facebooku, co spotkało się z rekordowym jak na warunki tego zestawienia zainteresowaniem czytelników.
Dariusz Polowy
Liczba polubień: 260
Liczba postów: 48
Najpopularniejszy: 81 reakcji czytelników
Najwcześniej o swoich wyborczych aspiracjach zaczął informować raciborzan Dariusz Polowy, który już w marcu tego roku założył specjalne konto na Facebooku. Początkowo udostępniał tam głównie odnośniki do artykułów prasowych traktujących o jego politycznych planach. Oprócz tego D. Polowy zamieszczał na Facebooku opracowane w formie graficznej komunikaty zawierające wyimki z jego życiorysu, czy też wpisy uprzedzające ataki politycznej konkurencji. Poprzez Facebooka starał się również zachęcić raciborzan do bezpośredniego kontaktu (spotkania organizowane w księgarni Sowa oraz konwencja na zamku).
Kandydat na bieżąco dzieli się ze swoimi zwolennikami informacjami o spotkaniach, które odbywa z urzędnikami oraz przedstawicielami władz, m.in. ministrem środowiska Henrykiem Kowalczykiem czy wicewojewodą Janem Chrząszczem. Odpowiada również na pytania internautów zadawane w komentarzach. Nie stroni od punktowania „straconych szans” Raciborza, zdarza mu się również wbić szpilkę w konkurencję, choć działania te nie przybierają formy bezpośrednich ataków, to raczej niedopowiedzenia i sugestie. Np. po spotkaniu z wicewojewodą D. Polowy napisał na Facebooku: „Zawsze powtarzam, że osobiste relacje i skracanie dystansu są nie do przecenienia. Siedzenie za biurkiem nic nie daje”. D. Polowy nie musi pisać wprost, kto jego zdaniem siedzi za biurkiem i nie osiąga przez to konkretnych korzyści dla Raciborza – odbiorcy jego wiadomości wyczuwają to instynktownie.
Ludmiła Nowacka
Liczba polubień –––
Liczba postów ––––
Najpopularniejszy post –––
Startu w wyborach prezydenckich wciąż oficjalnie nie potwierdziła Ludmiła Nowacka. Na Facebooku próżno szukać profilu zarówno byłej wiceprezydent jak i jej komitetu wyborczego. Wśród jej sympatyków krąży natomiast grafika z logotypem Stowarzyszenia „Łączy nas Racibórz”, które ma być związane właśnie z L. Nowacką. – Stowarzyszenie tworzą ludzie utożsamiający się z miastem – zarówno osoby od lat zajmujące się działalnością samorządową, społeczną jak i przedsiębiorcy – ludzie z mnóstwem pomysłów, którym mocno zależy na tym, aby w Raciborzu żyło się lepiej, przyjemniej, aktywniej i zdrowiej... Zapraszamy do współpracy... – czytamy w wiadomości udostępnionej na Facebooku przez Magdalenę Czech–Majer, byłą kierownik referatu promocji w urzędzie miasta Racibórz, obecnie zatrudnioną w Zespole Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego w Raciborzu (dyrektorem w tej szkole jest L. Nowacka).
Słownik pojęć:
Facebook – internetowy portal społecznościowy, w którym użytkownicy mogą dzielić się artykułami, filmami, własnymi przemyśleniami oraz zdjęciami. Portal umożliwia również wzajemną komunikację użytkowników
Post – wiadomość napisana lub udostępniona na Facebooku, może mieć formę tekstu, filmu czy zdjęcia
Polubienia – użytkownicy Facebooka mogą polecać pewne wiadomości, klikając przycisk „Lubię to”. Jan Kowalski może więc polubić Komitet Wyborczy X czy artykuł portalu Y. Co ważne, znajomi Kowalskiego natychmiast dowiedzą się o tym, co właśnie polubił Kowalski.
Reakcje – początkowo Facebook umożliwiał wyłącznie polubienia konkretnych postów, obecnie użytkownicy mogą wybierać z czterech reakcji na Post: polubienie, serduszko, zdziwienie, smutek, gniew