Rachunek za gminę
Wykonanie ubiegłorocznego budżetu było głównym tematem sesji Rady Gminy, która odbyła się 15 kwietnia. Do kasy gminy w 2004 r. wpłynęło 6.120.965 zł. Wydatki wyniosły 6.045.157 zł. Najwięcej pieniędzy przeznaczonych zostało na cele oświatowe.
Z zaprezentowanego sprawozdania wynika, że najwięcej gminę kosztują trzy szkoły podstawowe, ponad 1,5 mln zł. Nieco mniej, niespełna 1,3 mln zł wydano na gimnazjum. Ponad 660 tys. zł przeznaczono na utrzymanie gminnych przedszkoli. Prawie 37 tys. zł wyniósł dowóz uczniów do szkół. Większość tej kwoty to koszty wykupienia miesięcznych biletów. Gmina przeznaczyła ok. 9 tys. na kursy dokształcające nauczycieli.
W ubiegłym roku 110 rodzin skorzystało ze świadczeń rodzinnych. Wyniosło to prawie 226 tys. zł. Z usług Ośrodka Pomocy Społecznej skorzystały 74 osoby. Ponad 50 tys. zł przeznaczonych zostało na wypłatę zasiłków celowych, rodzinnych i pielęgnacyjnych. W sumie pomoc społeczna kosztowała gminę 376.504 zł. W punkcie „Transport i łączność” znalazła się realizacja takich zadań, jak zimowe utrzymanie dróg, remonty cząstkowe, zamontowanie progów zwalniających na Łęgowie, czy siatki przeciwciśnieniowej. Wyniosło to ok. 114, 5 tys. zł. Kolejnym ważnym punktem jest „Obsługa długu publicznego”. Blisko 111 tys. zł przeznaczonych zostało na zapłatę odsetek z pożyczek, zaciągniętych na budowę sali gimnastycznej, kotłowni w poszczególnych szkołach oraz kanalizacji. Oświetlenie ulic kosztowało gminę ponad 82 tys. zł. Za ulgowe przejazdy autobusami MPK trzeba było dopłacić 30 tys. zł. W zakresie zadań gospodarki komunalnej i ochrony środowiska przeprowadzono akcje wycinki drzew, likwidacji dzikich wysypisk, czy wywozu śmieci wielkogabarytowych. Przeznaczono na to ok. 186 tys. zł. Na remonty, utrzymanie i funkcjonowanie domów kultury i świetlic wydano 236 tys. zł. Rajcy wyliczyli też wydatki na Urząd Gminy. W sumie urząd i urzędnicy kosztowali podatników ok. 972 tys. zł, z czego 755 tys. zł wyniosły „płace i pochodne”. Natomiast do kasy gminy najwięcej pieniędzy wpłynęło z podatków od osób fizycznych, ok. 1, 34 mln zł. Podatek od nieruchomości osób prawnych przyniósł 466 tys. zł, od osób fizycznych ok. 290 tys. zł, rolny - ok. 162 tys. zł. Ponad 3,5 mln zł gmina pozyskała z dotacji i subwencji. Ustalając budżet na 2004 rok przewidziano niższe zarówno wydatki jak i dochody. Okazało się, że nawet po wniesieniu zmian, gminie udało się zarobić więcej i wydać mniej, niż to zaplanowano. (Adk)