Programy lojalnościowe i promocje w oczach polskich rolników
Prawie 50 proc. rolników sięga po promocje przy zakupie produktów rolniczych – wynika z badania e-Agribus. Jednocześnie aż 75 proc. ankietowanych nigdy nie korzystało z rolniczego programu lojalnościowego – oceniła agencja Martin & Jacob na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas.
Dla 51 proc. badanych korzystających z promocji, decydująca jest niższa cena produktów. Tylko niewielka grupa daje się skusić nagrodami rzeczowymi. Rolnicy korzystają z promocji najchętniej wtedy, kiedy pozwala im ona obniżyć koszty zakupów potrzebnych w gospodarstwie.
Rolnicy oczekują promocji na nawozy (prawie 60 proc.), środki ochrony roślin (około 40 proc.) oraz części zamienne do maszyn (27 proc.). Duże znaczenie ma dla tej grupy znajomość produktu. Nie zawsze musi być to jednak osobiste, fizyczne doświadczenie. Rolnicy chętnie czytają opinie innych właścicieli gospodarstw na forach internetowych (39 proc.) i konsultują je z rodziną oraz ze znajomymi (24 proc.).
Mała popularność rolniczych programów lojalnościowych
75 proc. rolników nigdy nie korzystało z programu lojalnościowego dedykowanego produktom rolniczym. Dostrzegają więcej wad niż korzyści w programach lojalnościowych. W grupie rolników korzystających z programów lojalnościowych, 61,6 proc. ocenia je źle. Najbardziej zniechęcające dla respondentów są zbyt długi czas zbierania punktów oraz ich niska wartość.
– Rozbieżność interesów między firmami oferującymi programy lojalnościowe, a rolnikami wynika z niedopasowania oferty. Firmy traktują programy lojalnościowe jako instrumenty budowania lojalności w dłuższym okresie, a rolnicy jako źródło dodatkowych korzyści o natychmiastowym charakterze – przekonany jest dyrektor Departamentu Produktów Agro w Banku BGŻ BNP Paribas Maciej Piskorski.
W opinii 55 proc. rolników, najbardziej pożądanymi nagrodami w programach lojalnościowych są narzędzia i akcesoria rolnicze.
Źródło: Martin & Jacob, Bank BGŻ BNP Paribas